Italian Early Renaissance Painter, ca.1430-1495 Related Paintings of Matteo Di Giovanni :. | Cross in blizzard. | Sioux Torturing a Blackfoot Brave | Francis I of France | Ojibwe Wigwam at Grand Portage | Tin Dish washing | Related Artists:
j. h. scheffelWismar 1690 - Västerås 1786
J.H. Scheffel kom från en borgasläkt i Wismar, en nordtysk stad som på 1600-talets införlivats med Sverige. Om Scheffels läroår vet man ingenting utöver uppgiften i en gammal biografi att han studerade till målare i Berlin, Paris och Brabant.
Scheffel dök upp i Stockholm år 1723. Uppenbarligen samarbetade han först med David von Krafft. Efter dennes död 1724 grundade Scheffel, då redan fullärd porträttör, sin egen atelj??. Ett av de första uppdragen, porträttet av borgmästare Bergstedts unga dotter, ledde till ett lyckligt och av en riklig hemgift åtföljt äktenskap med fröken Bergstedt.
Scheffel samlade redan tidigt kring sig en trogen kundkrets bland adeln och det förmögna borgarskapet. Han behöll sin framgångsrika position från 1720-talet till 1760-talet. Någon ledande hovmålare eller mest gynnad societetsmålare i Stockholm var Scheffel aldrig. Hans stadiga popularitet som pålitlig och kompetent porträttmålare rubbades emellertid inte av modets växlingar, ty han hade förmågan att smidigt följa de nya strömningarna utan att pruta på sin karga och förnuftiga konstnärliga egenart. Scheffels porträtt visar sällan prov på pretentiösa barockgester eller affekterad romantisk tillgjordhet. Hans personåtergivning var utfunderad och konstaterande. I hans digra produktion ingår stela rutinarbeten, men i bästa fall är hans målningar karaktärsstudier som bygger på en stark vision. Hans målningsteknik var kompetent men anspråkslös: i helheten fäster man uppmärksamhet vid mänskobilden, inte vid utförandet.
När Scheffel i 75-årsåldern som pensionerad drog sig tillbaka för att tillbringa tiden med sin familj var han en rask och förmögen gammal herre. Han uppnådde den för tiden ovanligt höga åldern av 91 år, enligt dottersonen till följd av sitt glada och jämna humör, sina ordentliga levnadsvanor och en till åldern anpassad flit och motion .
OSTADE, Adriaen Jansz. vanDutch painter (b. 1610, Haarlem, d. 1685, Haarlem).
George Dawe1781-1829
British
George Dawe Locations
English painter and writer. He was the son of the mezzotint engraver Philip Dawe who taught him engraving. He continued to concentrate on engraving when he entered the Royal Academy Schools, London, in 1796, producing portraits until 1802, when he turned to history painting. In 1803 he won a gold medal and the following year made his d?but at the Royal Academy, where he exhibited until 1818, often showing such anecdotal and literary works as Imogen Found in the Cave of Belarius (exh. RA 1809; London, Tate). He was elected an ARA in 1809 and an RA in 1814 and soon afterwards returned to portrait painting. In 1816 he painted a number of portraits of George IV daughter Princess Charlotte (e.g. London, N.P.G.), several of which were engraved. In 1817 he went to Brussels and was present at the review of the allied troops by Arthur Wellesley, 1st Duke of Wellington in Cambrai. Soon afterwards he was invited by Tsar Alexander I of Russia to paint the portraits of all the senior officers who had taken part in the Napoleonic Wars. He travelled to St Petersburg in 1819 where, over the next nine years, he painted nearly 400 portraits. These were placed in a specially built gallery (destr.) in the Winter Palace in St Petersburg. He returned briefly to England in 1828 before travelling to Berlin, where he painted the portraits of Ernest Augustus, Duke of Cumberland (1828; London, N.P.G.) and Frederick William III, King of Prussia (1828; untraced). From Berlin he moved to St Petersburg and then to Warsaw before being forced by illness to return to England, where he died shortly afterwards. His book The Life of George Morland with Remarks on his Works (1807) is both a lively account of his godfather dissipated lifestyle and a fairly critical appreciation of his work.